Hey Bummer6,
As a fellow Swede I can only agree that it is really hard finding EVA-foam or something similar with the right thickness and in a good pricerange. I hope that our fellow english-speaking forum-dwellers can forgive me for changing language to Swedish to relay some info on possible alternatives available in Sweden.
Tjena! Jag har också letat som en galning efter EVA-foam eller liknande material och vart det skulle kunna finnas tillgängligt i Sverige. Det är ganska tunnt utbud och jag har själv inte hunnit ta hem något av de materialalternativ jag hittat för att testa - Är uppe i lite andra projekt samt vardagsbestyr för tillfället.
Den EVA-foam som de flesta på theRPF verkar arbeta i är 6mm tjock samt att de ibland använder tunnare (typ 3mm) för att bygga upp detaljer på grundformen osv. Träningsmattorna från Biltema är definitivt i rätt material & tjockleken kanske inte påverkar byggmöjligheterna något nämnvärt så de är säkert ett alternativ. Vikten är väl det enda som jag kan ha lite funderingar kring?
Övrig info som jag antecknat i min vilda jakt över nätet:
- Det vi letar efter heter på svenska avlastningsmattor (anti-fatigue mats) men jag har inte hittat en riktigt bra produkt där ännu som jag kan tipsa om. Tjockleken samt att iallafall ena sidan är omönstrad är väl det som behöver kikas på.
- Yogamattor verkar precis som EyeofSauron säger vara tillverkade av EVA-foam eller likvärdiga material. Priset sticker iväg lite om man ska använda det som råmaterial dock. Plast går tydligen att sälja dyrt med mördande reklam

- Hittade en notis om "mossgummi" samt "Dekorgummi" (samma produkt) på ett forum för svenska cosplayers och det ska tydligen vara eva-foam för scrapbooking typ. Tyvärr jäkligt svårt att hitta tjockare än 2mm, men för detaljarbete så kan det förmodligen passa utmärkt. Panduro och cchobby har det.
- Minicell foam verkar ha samma uppbygnad som EVA, så om det går att hitta nån svensk version av det? Används t.ex. av kajakbyggare för att bygga säten. Special-plast.se kan vara värt att ringa och utforska.
Som sagt - inte provat något av det, men du kanske kan göra mer av mina anteckningar för stunden än vad jag gör.
So, based on that we might be able to look around a bit more and hopefully one or both of us finds and are able to try something out and get it to work. At the moment I have no more info available but will share as soon as I get something of worth.
EDIT: Might have found a good alternative - thoughts from our friends who have EVA-foam readily available are very welcome.
http://www.xxl.se/trana-hemma/utrus...smatta-stor-1083290?searchWord=underlagsmatta
EDIT x2: PVC-based wich supposedly is more toxic than EVA... All thoughts and/or facts welcome.
GL HF! /MM