EVA foam, does it even exist in sweden?

Affären där jag oftast handlar hjälpte mig att ta hem foam i A3 från usa till bra pris. Bör dyka upp nästa vecka. Får inom kort katalog på hela sortimentet så då ska jag lusläsa och se vad man kan hitta. Sambeställning kanske?
 
Hittade idag dekorationsgummi på Panduro. 2-6 mm tjocka bitar i ca 30x40. Ganska dyra dock, men men... Jysk har liggunderlag 190x50 cm, på 6 och 12 mm för 49 respektive 99 kr. Ska prova dessa i veckan.
 
Hörrni pojkar!
Tror ni denna skulle funka?
Liggunderlag, 180x50 cm, ljusgrå, 1 st.
Ser ju bra ut då de skriver att det just är till för det här!

Det där må vara EVA-skum men det är alldeles för mjukt. Köpte några stycken för ett tag sedan då jag letade som en tok efter bra billigt skum. Det var väldigt svårt att skära med skalpell och det blev lätt skador i det, testade en 8mm från Jula men det var exakt lika mjukt. Har iaf bara hittat två sorters skum än så länge och det är 2 & 6mm dekorgummi från Panduro och 12mm träningsmattor från Biltema. Det är dom 2 sorterna min dräkt är gjord av.
 
Det där må vara EVA-skum men det är alldeles för mjukt. Köpte några stycken för ett tag sedan då jag letade som en tok efter bra billigt skum. Det var väldigt svårt att skära med skalpell och det blev lätt skador i det, testade en 8mm från Jula men det var exakt lika mjukt. Har iaf bara hittat två sorters skum än så länge och det är 2 & 6mm dekorgummi från Panduro och 12mm träningsmattor från Biltema. Det är dom 2 sorterna min dräkt är gjord av.
Åh, jaså? Ja det var antingen från cchobby eller Jula jag tänkte köpa ifrån så det var ju bra att du sa det, så slipper jag slänga pengar på det! Har det redan lite tight med budgeten...
Men jag antar att du skulle rekommendera Panduro och Biltema då? :)
Jag håller just nu på med Iron man och jag läste att man borde ta tunnare till hjälmen, men 2mm känns lite väl tunt??
(Uppenbarligen är jag total nybörjare på detta)
 
Åh, jaså? Ja det var antingen från cchobby eller Jula jag tänkte köpa ifrån så det var ju bra att du sa det, så slipper jag slänga pengar på det! Har det redan lite tight med budgeten...
Men jag antar att du skulle rekommendera Panduro och Biltema då? :)
Jag håller just nu på med Iron man och jag läste att man borde ta tunnare till hjälmen, men 2mm känns lite väl tunt??
(Uppenbarligen är jag total nybörjare på detta)

Jag gjorde min hjälm i 6mm från Panduro och jag tyckte det gick bra och blev bra resultat. 4mm hade kanske varit ultimat men 2mm tror jag blir för flimsigt. Har sett folk som gjort den i 2mm med bra resultat men sj skulle jag inte klara det. :p
 
Okej, har köpt träningsmatta från jula nu. Den har nästan exakt samma mått som den ifrån biltema och jag tror att det är samma material. Den andra (8mm) var en underlagsmatta och var nog den som KaramellKungen menade. Har inte börjat på mitt bygge (iron man) men ska nog börja med en hjälm nästa helg.
 
tänkte bara kolla om det är någon som haft någon tur i ämnet än ?
Tråden har varit död i ett år nu så någon kanske har haft tur och hittat ?

Tänkte att man ska få någonting gjort till comic con i stockholm i oktober/november, gissar på att alla andra svenskar i denna tråd ska dit oxå.
 
Någon som vet hur bra liggunderlagen från Jysk är? Tänker iofs pröva dem i vilket fall som helst då jag har gångavstånd dit, men iallafall :p
 
Hej. Jag vet precis var man kan få tag på EVA plaster i Sverige. Nämligen på Special-Plast AB I Vallentuna. http://specialplast.se
Jag har tidigare arbetat som attributmakare (prop-maker) och då haft med dem att göra. Detta var iofs ganska många år sedan nu, men då var de väldigt trevliga och hjälpsamma. Ring dem och se om du kan få en provkarta med deras olika material hemskickad. De har en massa olika neopren-gummi i olika hårdhet/täthet som de kan hyvla till STORA ark i önskad tjocklek. :) Lycka till!
 
Last edited:
This thread is more than 7 years old.

Your message may be considered spam for the following reasons:

  1. This thread hasn't been active in some time. A new post in this thread might not contribute constructively to this discussion after so long.
If you wish to reply despite these issues, check the box below before replying.
Be aware that malicious compliance may result in more severe penalties.
Back
Top